Expedícia

Zanskar

Severne od hlavného hrebeňa Himalájí, uprostred hustej spleti dolín a šestisícových končiarov leží starobylé kráľovstvo Zanskar. Jeho prirodzená hranica na severe je vytýčená riekou Indus. Celé územie je so svojou rozlohou cca 7600km2 približne šesťkrát menšie ako naše Slovensko. Historicky je Zanskar súčasťou Ladakhu – jediným územím na severe Indie, kde neprebiehajú ozbrojené konflikty. Kvôli úzkej spätosti s Tibetom na východe si Ladakh vyslúžil aj pomenovanie „Malý Tibet“. Asi bude táto menovka skutočne zaslúžená - veď táto krajina je napriek veľmi riedkemu osídleniu doslova posiata stovkami budhistických kláštorov. A to nie hocijakých. Nezriedka sú situované na nedostupných kolmých bralách a iných spektakulárnych miestach.

Dodnes sa dá do Zanskaru dostať iba po cez niekoľko vysokohorských sediel presahujúcich päťtisícovú výškovú hranicu. Tým pádom, čo je pre letných trekerov predstavuje zaujímavý zážitok, to pre miestnych znamená viacmesačné odrezanie od zvyšku sveta počas zimy. Ako to už vo svete býva, napriek drsným životným podmienkam a strastiplným osudom, sú miestni vetrom ošľahaní obyvatelia nesmierne dobrosrdeční a priateľskí.

Keďže indická vláda v súčasnosti intenzívne pracuje na výstavbe cesty, ktorá pretne Zanskar na miestach historicických chodníkov, bola by škoda nenavštíviť toto malebné prostredie ešte predtým ako ho civilizácia nadobro neskolonizuje. Na nasledujúcich pár riadkoch vás oboznámime s podrobným plánom našich potuliek pomedzi tunajšie veľhory.

Plán treku Darcha - Padum - Lamayuru

27.6.2011    Prílet do Dillí v skorých ranných hodinách. Príležitosť na dokúpenie potrebného proviantu. Vo večerných hodinách odchod autobusom do Manali. Detaily ohľadom leteckých a autobusových presunov nájdete v záložke Doprava.

28.6.2011    Ranný príchod do Manali (2050) - poslednej skutočnej civilizácie pred samotným trekom. Dokúpenie posledných zásob a máp. Oddychový deň, prestavenie sa na miestny čas.

29.6.2011    Na počesť menín polovice výpravy, uskutočníme prvú aklimatizačnú túru smerom na Rohtang Pass (3978). Návrat v podvečerných hodinách naspäť do Manali. Aklimatizácia pokračuje v miestenej krčme.

30.6.2011    Ranný presun autobusom do Keylongu (3080) cez náš včerajší výletný bod - Rohtang Pass. 130 km zvládne lokálny autobus s prehľadom za 7 hodín. Dnes strávime prvú noc v Ladakhu.

1.7.2011    Prehliadka miestnych kláštorov - ďalší aklimatizačný deň.

2.7.2011  (1)  Ranný presun autobusom do Darchy (3458) - východzieho bodu nášho 265 km dlhého treku. Doladenie posledných detailov a 6-hodinový presun do miesta prvého noclahu v divočine - Jankar Sumdo (3860).

3.7.2011  (2)  Postup smerom k zasneženému sedlu Singo La. Podľa úrovne aklimatizácie nocľah buď na čistinke s tajomným názvom Rumjak (4290)  alebo vedľa čajového stanu blízko Chumiku (4600).

4.7.2011  (3)  Dnes nás čaká prvá skutočná zaťažkávacia skúška: výstup do sedla Singo La (5090 m) a následný zostup smerom k dedinke Kargyak (4050). Uvidíme, či sa nám podarí podebatiť s Čechmi, čo tu stavajú solárnu školu.

5.7.2011  (4)  V treku pokračujeme smerom k dedinke Purne (3700) vzdialenej 20 km. Pri dostatku síl návšteva jedného z highlightov - kláštora Phugtal Gompa (3850) - ešte dnes.

6.7.2011  (5)  "Rovinatý" presun z Purne do dedinky Reru (3748).

7.7.2011  (6)  Z Reru do Padumu (3504) sa už dá dostať džípom - alternatíva, ktorá nás vonkoncom nezaujíma. Peší presun.

8.7.2011     Oddychový deň v Padume, doplnenie zásob a energie. Mozno by stál za zváženie blahodárny skok do rieky Zanskar. Predsa len, po vyše 100 km už budeme asi dosť toxický.

9.7.2011 (7)  Dnes nás čaká príjemná 8-hodinová prechádzka pozdĺž rieky Zanskar. Cestou navštívime jeden z najstarších kláštorov v Zanskare - Karsha Gompa. Večer by sme mali stráviť blízko dedinky Pishu (3470).

10.7.2011  (8)  Ďalej klesáme po toku rieky. Večer strávime v malej osade Hanumil (3380).

11.7.2011   (9)  Opäť naberáme nadmorskú výšku. Dnes pokoríme sedlo Purfi La (3950). Naším dnešným nočným útočiskom bude Snertse (3850) .

12.7.2011  (10)   Strmý výstup nás hneď zrána dôkladne preverí. Po vyše tisícke metroch sa ocitneme na jednom z najkraších vyhliadkových bodov na celom treku - sedle Hanuma La (4950 m). Zaslúžený spánok si vychutnáme blízko kláštora v dedinke Lingshet (4000).

13.7.2011   (11)   Dnes to bude hore - dole. Ráno výstup do sedla Netuke La pass (4280 m), odkiaľ sa nám naskytne pekný výhľad na údolie Nierag. Následne zostúpime do dedinky Skimpata a Gongma, aby sme za nimi vystúpili do druhého dnešného sedla - Khyupa La (4300). Blížime sa k ďalšiemu päťtisícovému sedlu Singi La. Noc strávime v kempe pod nástupom (4550).

14.7.2011   (12)   Dnešný deň načneme tretiu stovku z dĺžky celého treku. Po prekonaní sedla Singi La (5050) klesneme do osady Photksar (4200).

15.7.2011   (13)  Z Photoksaru nepokračujeme údolím Photang, ale spravíme si miernu zachádzku do sedla Sirsir La (4850) odkiaľ sa nám naskytnú neopakovateľné pohľady na hlavný himalájsky hrebeň. Pri troche šťastia možno uvidíme aj K2. Nasleduje viac ako 20 km dlhý zostup. Rozdelíme si ho na dva dni, keď dnešnú noc prečkáme v područí prastarého cédru v Hanupatte (3760).

16.7.2011   (14)  Ráno sa prehupneme sedlom Panjila (3410) do dedinky Wanla (3250). Ak dnes riadne zaberieme, máme šancu dôjsť až do Lamayuru (3240). V každom prípade, budeme dosť vyšťavený na to, aby sme si obdivovanie najväčšieho kláštora v západnom Ladakhu nechali na ďalší deň.

17.7. - 18.7.2011    Rezervné dni.

Profil treku Darcha - Padum - Lamayuru s vyznačenými plánovanými táboriskami

19.7.2011    Presun autobusom pozdĺž rieky Indus do centra Ladakhu - mestečka Leh (3500 m). Dnes v stane spať nebudeme, doprajeme si luxus v hoteli a poriadnu večeru. A sprchu.

Leh & Stok Kangri

20.7.2011 - 25.7.2011    Čas na poriadnu horu. Po dvoch týždňoch trekingu naprieč Zanskarom by sme už mali byť dostatočne aklimatizovaní na niektorú zo šesťtisícoviek. Naša voľba padla na Stok Kangri (6130). Je to jeden z najobľúbenejších kopcov v tesnej blízkosti Lehu - navyše technicky nie veľmi náročný.  Výstup by mal trvať 3 - 4 dni, v závislosti od aklimatizácie.

26.7.2011 - 28.7.2011    Na záver to chce trochu odreagovania. V Lehu je niekoľko agentúr ponúkajúcich rafting. Bola by škoda nechať si ujsť malú adrenalínovú jazdu na spenenom Induse.

29.7.2011    Odlietame. Teda dúfajme, že áno, lebo občas sa stane, že lietadlá pár dní jednoducho nelietajú. Na obed by sme mali byť naspäť v Naí Dillí.

Naí Dillí & Taj Mahal

30.7.2011 - 31.7.2011    Ostávajú nám dva dni na výlet do neďalekej Agry na prehliadku Taj Mahalu a nákup magnetiek na chladničku.

1.8.2011    Návrat na Slovensko.